תכנון ועיצוב משרדים: יצירת חלל עבודה פרקטי ומזמין

בעבר, ההתייחסות לנראות של מקום העבודה היתה כמעט אפסית. משרד היה חלל פונקציונלי, בו העובדים זקוקים פחות או יותר לשולחן ולכסא על מנת לבצע את משימותיהם. בהתאם, רוב חללי העבודה בעשורים הקודמים היו פשוטים, בסיסיים ואפרוריים.

מאז ועד היום, חלה התפתחות מטאורית בתחום של תכנון ועיצוב משרדים. עם השנים נוצרה הבנה, שלסביבת העבודה יש תרומה מכרעת להצלחה של בית העסק. זאת משום שהיא משפיעה בין היתר על שביעות הרצון של העובדים, המוטיבציה והיעילות שלהם; על איזון ושימור ההיררכיה הארגונית; וכן על הרושם המקצועי והאמין שהיא עושה על הלקוחות, הספקים והאורחים. הדבר נכון הן לגבי עיצוב משרדי הייטק, והן למשל לגבי עיצוב פנים למשרד עורכי דין, למשרד של חברה קטנה ואפילו למשרדי ממשלה.

 

5 גורמים המשפיעים על עיצוב פנים של משרדים

תכנון ועיצוב משרדים הם משימה מורכבת ביחס לעיצוב של חללים אחרים. זאת מכיוון שמדובר בתמהיל עדין של גורמים ומטרות, שיש לאזן ביניהם באופן יצירתי ומדויק. הנה כמה נקודות חשובות, המשפיעות על ההחלטות העיצוביות שיש לקבל:

  1. סוג העסק - בדיוק כמו שסגנון לבוש צריך להתאים לאדם, כך גם נראות המשרד צריכה להתאים לסוג העסק הממוקם בו. לדוגמא, משרד של רואה חשבון יהיה מעוצב בדרך כלל באופן מוקפד, מסודר ומינימליסטי; בעוד שמשרד פרסום יהיה לרוב חלל דינאמי, צבעוני ועמוס בפריטים.
  2. המותג - על אף האסוציאציה שסוג העסק עשוי לשדר, תכנון משרדים צריך לקחת בחשבון את האופי והסגנון הספציפיים של המותג בו מדובר. כשמדמיינים משרדי הייטק לעיתים חושבים על חלל גדול עתיר תאים משרדיים (קיוביקלז), בעל אווירה עניינית. בפועל, כפי שהוכיחו המשרדים של חברות ההייטק המובילות בעולם, זה יכול להיות חלל עבודה צבעוני עם אווירה תוססת ויצירתית.
  3. אווירה - באופן דומה, יש להבין מה סוג האווירה השלטת בחלל המשרד. האם מדובר באווירה פעלתנית, שמאפשרת עבודה פרטנית, שקטה ומאומצת למשך שעות ארוכות; או שמדובר במשרד בו האווירה נינוחה יותר, המאפשרת דיאלוג שוטף בין העובדים ותנועה גמישה בחלל.
  4. סגנון העובדים - מקצועות מסוימים מושכים לעיתים עובדים בגילאים, סגנונות ורקעים ספציפיים. כדאי להבין מראש מה תמהיל העובדים של המשרד. זאת על מנת לעצב אותו באופן שיהלום את ההרגלים והצרכים שלהם מחד, ויאפשר להם לעבוד ביעילות וביצירתיות מאידך.
  5. חזון הבעלים - על אף שהנקודות הנ"ל בעלות השפעה מכרעת על האופי העיצובי של המשרד, תהליך העיצוב חייב לקחת בחשבון את החזון והצרכים שהוגדרו על ידי בעלי העסק. לרוב יהיו להם תפיסה מסוימת של הנראות, רעיונות, מחשבות ורשימה של בקשות פרקטיות, שעיצוב החלל צריך לענות עליהן. כדי שכל הנקודות הללו ישתלבו זו בזו באופן הרמוני, חכם ומדויק, מומלץ להיעזר בשירותיה של מעצבת משרדים בעלת ניסיון.

 

עיצוב פנים למשרדים - טיפים חשובים

כל אלמנט עיצובי בסביבת העבודה עשוי להשפיע על תחושת העובדים, היעילות והמוטיבציה שלהם. זאת בנוסף לרושם שיקבלו המבקרים שמגיעים למשרד. מכיוון שהדבר הוא בעל משמעות גדולה כל כך, כדאי לשים לב להיבטים שונים שיש לקחת בחשבון.

  • נוחות - אי נוחות עלולה לפגום משמעותית ביכולת הריכוז, ביעילות ובשביעות הרצון הכללית של העובדים. לכן חשוב לדאוג למרחב עבודה מתאים לסוג המשימות שלהם; לאיזון בין הצורך בפרטיות לבין תקשורת שוטפת עם הסביבה; וכן לריהוט וציוד ארגונומיים, שימנעו פציעות כמו כאבי צוואר או דלקות מפרקים.
  • יעילות - כאשר מתייחסים לחלל הכללי של המשרד, יש לחלק אותו באופן שיהלום את הפעילויות השונות המתקיימות בו, כדי שיוכלו להתבצע באופן יעיל וחלק. בין היתר יש לדאוג לתנועה זורמת בתוך ובין החללים השונים; להתאמת החלל למספר האנשים ולציוד שיוצב בו; ליכולת ליצור קשר עין ותקשורת מילולית בין עובדים שיש ביניהם שיתוף פעולה שוטף, ועוד.
  • טכנולוגיה - כאשר מדובר במשרדי הייטק או מקומות עבודה המתבססים על שימוש רב בטכנולוגיה, יש להקדיש מחשבה לאופן בו הציוד ישתלב בנוחות ובאופן אסתטי בעיצוב הכללי. זאת בין אם מדובר במסכי ענק, אמצעי תאורה ייחודיים, אביזרי מעבדה משוכללים או ציוד רובוטי מתקדם.
  • היררכיה ארגונית - בכל משרד ישנם בעלי תפקידים שונים, המחזיקים בעמדות שונות בחברה. עיצוב המשרד צריך לקחת זאת בחשבון, ולהקצות לעובדים חללים המתאימים למעמדם ולתפקידם. בד בבד, חשוב שלא לייצר תחושת קיפוח או תסכול, ולוודא שגם החללים הקטנים והפחות מרכזיים יהיו נעימים, מזמינים ונוחים.
  • חללים ציבוריים - המשרד הוא מקום בו העובדים והמנהלים מבלים שעות רבות. לכן חשוב שהעיצוב ייקח בחשבון גם את חללי הפנאי והשירות, בהם הם משתמשים במהלך יום העבודה. גם אם חלקם סמויים מהעין, הם צריכים לעמוד בסטנדרט העיצובי של המשרד כולו ולהעניק תחושה נעימה ונוחה. בין היתר מדובר באזור הקבלה וההמתנה, בחדר הישיבות, בחדרי השירותים, במטבח ובפינת האוכל.

 

Renascence Design - עיצוב משרדים מקצועי ויצירתי

בעידן בו אנו חיים, עבור אנשים רבים המשרד מהווה בית שני. לא מדובר רק במקום עבודה פרקטי, אלא בחלל בו הם רוצים להרגיש בנוח ולקבל תחושה של ביטחון ושייכות. כל מעסיק יודע, שכאשר התנאים הסביבתיים נעימים, נוחים, מאפשרים ריכוז ויעילות, ומעלים את המורל - התוצאות יהיו בהתאם. מכיוון שלעיצוב המשרד יש השפעה גדולה על הצלחת העסק, חשוב שתקחו בחשבון את כל האלמנטים העיצוביים המשפיעים על האווירה, האסתטיקה והפרקטיות של החלל. אנו מציעים לכם להיעזר באסנת בר-נוי, מעצבת משרדים מנוסה מהשורה הראשונה, שתתפור ביצירתיות ובהרמוניה את כל הגורמים הללו, תוך הקשבה לצרכים, לחלומות ולרצונות שלכם. לתיאום פגישת ייעוץ ולשאלות נוספות, נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 054-7729322

6-resized
דילוג לתוכן